شکایت از فروشگاه اینترنتی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاههای اینترنتینحوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی میتواند تجربه دلچسبی باشد . به شرط آنکه ، این خرید ، با از دست رفتن مال ، تاخیر در دریافت ، ارسال کالای تقلبی و دیگر مشکلات و دردسرهای مشابه ، همراه نشود .

حتما شما هم کم و بیش در جریان این قبیل تجربیات تلخ قرار دارید. مثلاً از یک عضو خانواده ، از یک دوست ، از یک همکار و یا یک همسایه شنیده اید که کالایی را سفارش داده اما  کالایی که به دستش رسیده ، با کالایی که سفارش داده تفاوتهای چشمگیر داشته است.

مطلب مفید | شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

آیا میدانید در این موارد چکار باید کرد؟ آیا با حقوق خریدار و فروشنده اینترنتی آشنایی دارید؟ اگر جنسی را از طریق فضای مجازی خریداری کردید و خواستید از فروشنده شکایت کنید ، آیا میدانید از چه طریقی میتوانید این کار را انجام دهید؟

در این مقاله ما قصد داریم بطور مختصر در این مورد نکاتی را مطرح کنیم . امید است مطلب مورد نظر بتواند تا حدودی بر آگاهی شما در مورد خرید اینترنتی و نحوه شکایت از فروشنده بیافزاید. پس با ما همراه باشید.

چرا خرید اینترنتی مطلوب است؟

اگر وارد فضای مجازی شده اید و دقیقاً میدانید چه چیزی میخواهید بخرید و برای انجام آن ، فروشگاه اینترنتی خود را میشناسید و به آن اطمینان نیز دارید ، بطور قطع خرید آنلاین بهترین کاری است که انجام میدهید . زیرا نیازی به اتلاف وقت ، صرف هزینه زیاد و هدر دادن انرژی ندارید . یک راست به سراغ آن فروشگاه رفته و خرید خود را انجام میدهید و تمام .

مطلب مفید | جرم سایبری 

از مزایای فروشگاه‌ اینترنتی آن است که به راحتی میتوان قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین در هر زمان و هر مکان فقط با دسترسی به اینترنت میتوان خرید کرد . بعلاوه نیازهایی که مشتریان دارند با سرعت بیشتری قابل حل میباشد  .

مشکل در خرید اینترنتی ، زمانی آغاز میشود که شما از یک طرف ، کالایی را که میخواهید سفارش دهید نمیشناسید و از سوی دیگر هیچ شناختی نسبت به محلی که دارید از آن خرید میکنید ندارید.

بنابراین احتمال اینکه خرید شما آنگونه که دوست دارید با موفقیت همراه نشود ، بسیار زیاد است .

شکایت از فروشگاه مجازیآیا فروشگاههای اینترنتی کنترل میشوند؟

با وجود برخی تصورات رایج و غلط در میان توده مردم مبنی بر اینکه هیچ نظارت و کنترلی بر فروشگاههای اینترنتی وجود ندارد ، اما باید دانست فروشگاههای اینترنتی چندان آزاد و رها هم نیستند. بلکه آنان تحت نظارت قرار دارند و برای فعالیت های خود باید مجوز لازم را دریافت نمایند.

در حال حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از عوامل مهم توسعه داد و ستدهای انجام شده بر بستر اینترنت است. این مرکز میتواند عامل ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی باشد . در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیرساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را بر عهده دارد .

مطلب مفید | سرقفلی در فروشگاه مجازی

مرکز توسعه تجارت الکترونیک با هدف ساماندهی فروشگاههای اینترنتی در کشور تاسیس شده است . و هم اینک بر فروشگاههای اینترنتی نظارت دارد و نظارت خود را از طریق اعطای نماد اعتماد الکترونیکی انجام میدهد.

بنابراین یکی از راههای اطمینان به فروشگاههای اینترنتی ، داشتن اینماد یا نماد اطمینان و اعتماد به فروشگاه اینترنتی است.

مقررات خرید و فروش اینترنتیمقررات حاکم بر خرید از فروشگاه اینترنتی

ماده 37 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1382 مقرر میدارد :

در هر معامله از راه دور ، مصرف‌کننده باید حداقل هفت روز کاری ، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد . تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود .

بنابراین مهمترین شرط در خرید اینترنتی آن است که اگر کالای خریداری شده آنگونه که مشتری تصور میکرده نبوده ، این حق را دارد که ظرف 7 روز کاری کالا را عودت دهد. در این مورد حتی نیازی به ذکر دلیل هم نیست. فروشنده نیز موظف است وجه نقد دریافتی از خریدار را مسترد دارد.

فرایند شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

اگر شما خرید اینترنتی کرده اید اما کالای دریافتی ، معیوب و یا مورد دلخواه شما نیست ، میتوانید ظرف 7 روز پس از خرید ، آن را عودت دهید و پول خود را پس بگیرید. ممکن است در مواردی ، فروشنده از انجام این کار امتناع کند. در این صورت ، شما بر اساس مقررات موجود قادر خواهید بود از طریق سایت www.enamad.ir  از فروشگاه مورد نظر شکایت کنید.

علاوه بر این ، برای شما این امکان فراهم است تا از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ، این تخلف را مورد پیگیری قرار دهید.

برای شکایت از فروشگاه‌ اینترنتی متخلف باید وارد سایت اتحادیه به نشانی www.ecunion.ir شوید. در منوی بالای صفحه بخش «ثبت شکایت» را انتخاب کنید. حالا صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است فرم شکایت موجود در آن را تکمیل کنید. ثبت مشخصات هویتی، ایمیل، شماره موبایل، وضعیت دامنه فروشگاه متخلف، انتخاب نام دامنه فروشگاه متخلف، نوع شکایت و شرح شکایت در این فرم الزامی است.

علاوه بر این، الزامی است که تصویر فاکتور صادرشده از سایت را، که مربوط به سبد خرید اینترنتی شما است، بارگذاری کنید. در صورتی که تصویر کالا یا خدمت، رسید فیش واریزی و مدارک دیگری هم دارید می‌توانید بارگذاری کنید. در نهایت، روی گزینه «ثبت» کلیک کنید تا شکایتتان در سامانه اتحادیه ثبت شود.

شکایت از فروشگاه مجازی در دادسرا

علاوه بر دو موردی که به آن اشاره شد این امکان برای خریدار وجود دارد که شکایت از فروشگاه اینترنتی را با مراجعه به دفتر خدمات قضایی به صورت حضوری ثبت کند.

در این صورت ، پرونده ای در دادسرای جرایم رایانه ای گشوه میشود. سپس از شاکی و تشاکی دعوت میشود تا جهت تحقیقات اولیه در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران که مسئول رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی است ، حاضر شده و به سوالات بازپرس پاسخ بدهند.

البته برای حضور در دادسرا ، شاکی حتماً باید مدارک خرید و رسید پرداخت خود را همراه داشته باشد.

مطلب مفید | خطرات فروش وکالتی خودرو

قانون این اجازه را به قاضی داده است که در صورت اثبات تخلف ، علاوه بر استرداد وجه و تامین خسارت وارده بر شاکی ، ممکن است فروشنده نیز مشمول جریمه شده و بین یک تا ده میلیون تومان جریمه بپردازد. حتی اگر فروشمده سابقه داشته باشد ممکن است قاضی ، فروشنده را به مجازات حبس محکوم کند.

شکایت از فروشگاه اینترنتی در پلیس فتا

شما همچنین این امکان را خواهید داشت که از طریق سایت پلیس فتا از فروشگاه اینرنتی متخلف طرح شکایت نمایید.

ممکن است در برخی حریدهای اینترنتی ، خریدار با کلاهبرداری مواجه شود. در این صورت ، مسیر ثبت شکایت میتواند از طریق پلیس فتا باشد. برای این کار میتوانید به سامانه www.cyberpolice.ir  مربوط به مرکز فوریت هایی سایبری پلیس فتا مراجعه کنید.

برای ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا لازم است ابتدا در این سامانه ثبت نام کنید. ثبت نام در این سامانه صرفا نیازمند وارد کردن کد ملی ، شماره موبایل و کد امنیتی است که سامانه به شما نمایش می‌دهد. در ادامه یک کد پنج رقمی برای شما پیامک می‌شود که با وارد کردن آن می‌توانید وارد سامانه شوید.

پس از ورود به سایت در منوی بالای صفحه بخش «خدمات الکترونیکی» را انتخاب و سپس روی گزینه «ثبت گزارش مردمی» کلیک کنید. در ادامه، گزینه «گزارش تخلف وب سایت» را انتخاب و مراحل بعدی را دنبال کنید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی در سازمان تعزیرات حکومتی

ممکن است شکایت از فروشگاه اینترنتی در خصوص مواردی نظیر : کم‌فروشی ، گران‌فروشی ، احتکار ، اخفا ، تقلب و امتناع از عرضه کالا و مواردی مانند آن باشد. در این صورت شما میتوانید شکایت خود را نزد سازمان تعزیرات حکومتی طرح نمایید.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی در سازمان تعزیرات حکومتی میتوانید تخلف را گزارش کرده و شکایت کنید.

خوب است بدانید برای تسریع در کار و حصول نتیجه بهتر ، ابتدا از طریق سامانه اینماد و اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی شکایت خود را دبنال کنید. در ادامه و در صورت نیاز با توجه به نوع تخلف یا جرم ، به پلیس فتا ، دادسرا و تعزیرات حکومتی مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای شکایت از فروشگاه اینترنتی

در هر نوع شکایت مهمترین موضوع جمع آوری اداله و اسناد و مدارک مثبته است. مدارکی که اثبات میکند که شکایت شما قانونی بوده و در صورت رسیدگی حق با شما است.

برای شکایت از سایت فروش اینترنتی یا پیج اینستاگرامی که از آن خرید کرده‌اید قاعدتا باید مدارک و مستنداتی داشته باشید که تخلف سایت یا صفحه مورد نظر را اثبات کند. بنابراین، هنگام ثبت شکایت باید مدارک خود ارسال کنید. این مدارک میتوانند موارد زیر باشند:

  • تصویر (اسکرین شات) از صفحه کالا یا خدمت ارائه‌ شده در فروشگاه
  • اسکرین شات از سبد خرید پرداخت‌شده یا فاکتور خرید
  • کد رهگیری تراکنش یا اسکرین شات قبض تراکنش کارت به کارت یا اسکرین شات از پرداخت موفق

مطلب مفید | سامانه تصمیم ، طلاق اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up