دریافت پروانه تعمیرات ساختمان

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دریافت پروانه تعمیرات ساختمان

مجوز تعمیرات ساختماننحوه دریافت پروانه تعمیرات ساختمان

شاید برخی افراد تصور کنند فقط برای احداث یک ساختمان است که نیاز به اخذ پروانه ساختمان از شهرداری ضروری است. اما باید دانست که در عمل ، شهرداری ها حتی برای انجام تعمیرات نیز در بسیاری موارد ،  متقاضی تعمیرات را ملزم به دریافت پروانه تعمیرات میکنند.

مطلب مفید | مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

 وقتی مفاد قانون شهرداری را مورد توجه قرار میدهیم متوجه میشویم که در قانون ، اخذ پروانه ساختمان صرفا برای احداث بنا الزامی دانسته شده است .

اشاره این گفته ، به بند 24 ماده 55 قانون شهرداری است که در آن ، صدور پروانه ساختمان برای ساختمانهای در حال احداث در شهرها را ضروری دانسته است. حتی در این ماده آمده است که شهرداری ، افرادی را که پروانه ساختمان ندارند به کمیسیون ماده 100 معرفی میکند.

بر این اساس به نظر میرسد به رغم اینکه شهرداریها عرفاً و عادتاً از اشخاصی که خواهان تعمیرات اساسی هستند درخواست سند مالکیت میکنند ، اما نمیتوان از مفاد ماده قانونی فوق ، چنین استنباطی نمود.

بر این منوال ، مامورین شهرداری ، از ادامه کار افرادی که مبادرت به احداث بنا بدون اخذ پروانه ساختمان میکنند جلوگیری نموده و پرونده آنان را به کمیسیون ماده 100 ارسال مینمایند.

مطلب مفید | وکیل کمیسیون ماده 100

در این مقاله در مورد اخذ پروانه تعمیرات ساختمان و ضرورت و چرایی آن توضیحات لازم را ارائه خواهیم نمود. همچنین نکات مهمی را که در این خصوص ضروری است را مورد توجه قرار میدهیم . پس با ما همراه باشید.

نحوه دریافت پروانه تعمیراتضرورت و چرایی دریافت پروانه تعمیرات ساختمان

بر اساس قانون ، شهرداری در موارد زیر برای اشخاص جریمه اعمال میکند :

  1. احداث بنا بدون پروانه
  2. احداث ساختمان بر خلاف پروانه
  3. تراکم اضافی
  4. عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن آن
  5. تجاوز به معابر
  6. عدم رعایت اصول فنی ، بهداشتی و شهرسازی
  7. تغییر کاربری غیر مجاز

از مفاد قانون و موارد مورد اشاره چنین اسنباط میشود که اگر انجام تعمیرات در یک ساختمان منجر به اقداماتی نظیر تغییر کاربری ، ایجاد تراکم اضافی ، دستکاری در محوطه پارکینگ و تغییر در نقشه ساختمان بر خلاف پروانه ساختمان و …. شود بطور قطع مالک ساختمان ناگزیر است برای هر گونه تغییرات ، پروانه تعمیرات دریافت نماید. اگر انجام تعمیرات به هیچیک از موارد مورد نظر آسیب نزند ، ضرورتی برای دریافت پروانه تعمیرات ساختمان وجود ندارد.

مطلب مفید | قانون پیش فروش ساختمان

در این رابطه میتوان به بخشنامه شماره ۸۱۱٫۱۱۰۴۸٫۴۰۶۸۳ مورخ ۰۸-۰۸-۱۳۷۰ حوزه معاونت شهرسازی و معماری استناد نمود. ر این بخشنامه ، به مواردی اشاره شده که انجام آنها نیاز به دریافت پروانه تعمیرات ساختمان ندارد . در ادامه ، به این موارد اشاره خواهیم نمود.

مطلب مفید | مطالبه هزینه تخلفات ساختمانی

موارد عدم نیاز به دریافت مجوز تعمیرات

  • مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزائیک – تعویض – مرمت شیروانی)
  • تعمیر و تعویض کف سازی زیر زمین و طبقات
  • سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی
  • نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط
  • محوطه سازی منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف سازی و باغچه بندی مشروط به عدم حذف پارکینگ
  • نصب و تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان، مشروط به عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان
  • تعویض درب یا پنجره، مشروط به عدم تغییر درنظام فنی و معماری و کاربری ساختمان
  • لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد
  • حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
  • در منازل مسکونی که مورد اشراف پنجره های اماکن مجاور هستند، ایجاد حفاظ بر روی دیوار موجود با استفاده از مصالح سبک و مقاوم ایرانیت…..

مدارک لازم برای دریافت مجوزتعمیرات

  1. فرم پروانه تعمیرات و تشکیل پرونده
  2. اصل و کپی سند مالکیت ، کپی بنچاق ، کپی سند سرقفلی (در صورت سر قفلی‌دار بودن متقاضی)
  3. کپی شناسنامه یا کارت ملی متقاضی تعمیرات
  4. استعلام بیمه
  5. استعلام آتش‌نشانی
  6. تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقع‌شدن ملک در محدوده بافت فرسوده.

مطلب مفید | همه چیز در باره حقوق و تکالیف مستاجر

کلیه مدارک فوق در صورت جزئی بودن تعمیرات است . درصورتیکه تعمیرات کلی و اساسی باشد علاوه بر مدارک فوق در اختیار داشتن فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا الزامی است.

مراحل صدور پروانه تعمیرات

برای صدور پروانه تعمیرات طی مراحل زیر لازم است:

  1. دریافت فرم درخواست تعمیرات از قسمت تشکیل پرونده واحد شهرسازی شهرداری منطقه
  2. صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی
  3. ثبت دستور در دبیرخانه
  4. مراجعه مالک به بایگانی جهت تائید واحد بایگانی ( موجود بودن پرونده در بایگانی)

تبصره: در صورتی که محل مورد نظر فاقد پرونده باشد پس از بازدید و دستور مسئول شهرسازی پرونده در بایگانی تشکیل می گردد.

  1. اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید( اطلاعات)
  2. حضور در ساعت ۷ صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مامور فنی منطقه و حضور
  3. مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید
  4. گزارش مامور بازدید بر ظهر فرم درخواست
  • تبصره: مالک فردای روز بازدید باید با مراجعه بایگانی و گرفتن پرونده نزد مامور بازدید برود تا او گزارش خود را تنظیم و ارائه نماید.
  1. بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری، گذربندی و…
  2. کنترل عوارض( مراجعه مالک به دفتر مسئول شهر سازی)
  3. کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی
  4. صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی
  5. مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن.
  • تبصره : مالک موظف به پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و در صورتیکه محل تجاری یا دفتر کار باشد پرداخت
  1. فیش عوارض کسب سال جاری در کلیه مراحل ۱۱ گانه می باشد.
  2. امضاء محاسب ، مسئول شهرسازی، معاون مالی، اداری
  3. صدور پروانه تعمیرات ( مهر و شماره) توسط واحد دبیرخانه
  4. ارجاع پرونده به بایگانی توسط مال

نکته : پروانه تعمیرات دارای مدت اعتبار خاصی نمی باشد.

مطلب مفید | ممانعت از تعمیر ملک در دعوی موجر و مستاجر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up