درخواست استرداد دعوا و مهلت آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

درخواست استرداد دعوا و مهلت آن

درخواست استرداد دعویدر باره درخواست استرداد دعوا چه میدانید؟

فرض کنید شخصی در مقام خواهان ، با مراجعه به مرجع قضایی ، علیه شخص یا اشخاص دیگر اقامه دعوی کند.  حال ممکن است همین شخص پس از مدتی ، به دلایلی از ادامه پیگیری دعوی خود منصرف شود.

در چنین شرایطی این فرد میتواند دعوای خود را پس بگیرد. در اصطلاح حقوقی به پس گرفتن دعوی ، استرداد دعوی گفته میشود.

مطلب مفید | دعوای استرداد سند

قانون آیین دادرسی مدنی در ماده 107 مقرر میدارد که خواهان دعوا به هر دلیلی از ادامه رسیدگی حقوقی منصرف گردد، می تواند دعوای خود را مسترد نماید.

البته برای استرداد دعوی ، تشریفات قضایی باید رعایت گردد. این قانون در باره نحوه استرداد دعوی مقرراتی را وضع نموده است.

اینکه خواهان به چه دلیل مبادرت به استرداد دعوی میکند چندان مهم نیست. کمااینکه ممکن است دلیل درخواست استرداد دعوا این باشد که خواهان تصور میکند میتواند از طرق دیگر خواسته وی تامین شود. برابر قانون برای استرداد دعوا فقط خواهان یا کسی که نمایندگی او را بر عهده دارد میتواند اقدام نماید.

مطلب مفید | استرداد ثمن معامله

استرداد دعوا فقط در دعوای حقوقی امکان پذیر است. بنابراین در دعاوی کیفری و جرایم ، استرداد دعوی ممکن نیست. رسیدگی کیفری فقط با گذشت شاکی آن هم صرفاً در جرایم قابل گذشت به پایان می رسد.

نگاه قانون به استرداد دعوا

ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی ، مقررات زیر را در مورد استرداد دعوا وضع نموده است:

– خواهان می‌تواند مادامی که دادرسی تمام نشده دعوای خود را استرداد کند. در این صورت دادگاه قرار رد دعوا صادر می نماید.

– استرداد دعوا پس از ختم مذاکرات اصحاب دعوا در موردی ممکن است که یا خوانده راضی باشد و یا خواهان از دعوای خود به کلی صرف نظر کند. در این صورت دادگاه قرار سقوط دعوا صادر خواهد کرد.

مطلب مفید | الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

زمان استرداد دعوا

استرداد دعوی یا باید از طرف خواهان و یا وکیل قانونی وی انجام پذیرد. مشروط بر آنکه وکیل خواهان مجاز به انجام این کار باشد. مراد از مجاز بودن یعنی در وکالت نامه بر انجام این کار تاکید و تصریح شده باشد. ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر بر این معنا میباشد.

مطلب مفید | ارسال لایحه به دادگاه

استرداد دعوا در هر مرحله از دادرسی و تا قبل از صدور حکم دادگاه میتواند انجام پذیرد. بنابراین استرداد دعوی ممکن است قبل از شروع جلسات دادرسی ، در جلسه اول دادرسی و یا پس از جلسات دادرسی صورت پذیرد.

نحوه استرداد دعوا

برای استرداد دعوا به شیوه صریح یا کتبی ، خواهان یا وکیل وی باید به دفتر دادگاه مراجعه و درخواست استرداد دعوا را تقدیم نماید.

استرداد دعوی به شیوه ضمنی یا شفاهی ، مستلزم ارائه لایجه نیست و میتواند در همان جلسه اول دادگاه ، اظهار خواهان به صورت شفاهی اعلام و توسط قاضی ثبت گردد.

مهلت استرداد دعوی

همانطور که اشاره کردیم خواهان برای استرداد دعوا میتواند تا قبل از صدور حکم و در هر مرحله از دادرسی نسبت به استرداد دعوا اقدام کند.

ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر بر این مدعا است. بطوریکه این ماده قانونی به پذیرش استرداد دعوا مادام که دادرسی تمام نشده ، تصریح دارد.

قرار رد دعوی

هر گاه ارائه لایحه استرداد دعوا تا پیش از صدور حکم دادگاه انجام پذیرد ، دادگاه قرار رد دعوی را صادر میکند. صدور این قرار به منزله تایید استرداد دعوای خواهان است.

قرار سقوط دعوی

زوال دعوا  یکی از موارد صدور قرار سقوط دعوا است . در مواردی که حق فرد بنا به دلایلی زایل می شود ، به تبع آن دعوا نیز ساقط می شود . زوال دعوا می تواند ارادی و یا غیر ارادی باشد . زمانیکه شخصی به طور ارادی از حق خود بگذرد ، چون این حق را از خود سلب کرده است ، دیگر نمی تواند به موجب این حق ، دعوایی در دادگاه اقامه کند . لذا دادگاه قرار سقوط دعوی را صادر میکند.

امکان طرح دعوی پس از صدور قرار رد دعوی

صدور قرار رد دعوا در جریان رسیدگی به پرونده ای که خواهان ، پیش از صدور رای ، اقدام به استرداد دعوا نماید ، مانع از آن نخواهد بود که خواهان نتواند همان دعوا را مجددا در دادگاه مطرح کند.

استرداد دعوا و ذی حقوقان آن

باید دانست درخواست استرداد دعوا فقط از طرف خواهان و اشخاصی پذیرفته می‌شود که احکام خواهان مرتبط با او باشد. یعنی هر یک از خواهان اصلی، خواهان دعوای متقابل و وارد ثالث می‌توانند استرداد دعوا کنند.

بنابراین خوانده حق استرداد دعوا را ندارد زیرا او دعوی را مطرح ننموده که بخواهد آن را استرداد کند.

با توجه به بند ۹ ماده ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی، وکیل در شرایطی می‌تواند دعوا را استرداد نماید که اختیار استرداد دعوا در وکالت نامه قید شده باشد.

هزینه دادرسی

چنانچه خواهان هزینه دادرسی رسیدگی به دعوای حقوقی را پرداخت کرده باشد، با استرداد دعوا، هزینه دادرسی پرداختی ، به او مسترد نخواهد شد.

مطلب مفید | استرداد جهیزیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up