وکیل ملکی خوب در تهران

وکیل ملکی خوب و حل مشکلات ملکی

وکیل ملک در تهران و کرج و...

یکی از مشکلات حقوقی و دغدغه همیشگی شهروندان، درگیر شدن با پرونده های دعاوی ملکی است. این موضوع آنان را دچار نگرانی و استرس نموده بگونه ای که سراسیمه بدنبال پیدا کردن مفری برای رهایی از دردسرهای پرونده شان می باشند. اگر این افراد در تهران ساکن باشند، اولین جستجوها برای یافتن وکیل ملکی خوب در تهران، از اینجا آغاز می شود. جستحویی که ممکن است برای برخی از آنان چندان هم دلچسب نباشد. زیرا برای دستیابی به بهترین وکیل ملکی احتمالا مسیر درستی را انتخاب ننموده اند.

وکیل ملک در تهران

امروزه شهر تهران جمعیت بالای 8.69 میلیون  نفر را در خود جای داده است. این جعمیت زیاد، به عنوان حیاتی ترین نیاز، بدنبال دستیابی به محلی مناسب برای سکونت است. آمار تقاضا و پایین بودن عرضه مسکن مناسب برای مردم عادی، موجب افزایش قیمت ها شده است. امری که پیامد آن افزایش آمار تخلفات و جرایم ملکی است. در نتیجه در سال های اخیر، نیاز به برخورداری از  وکیل ملکی خوب در تهران و یا شهرهای بزرگ دیگر نظیر کرج، مشهد، اصفهان و… بیش از پیش احساس می شود.

آمار وکیل پایه یک دادگستری

برابر برخی آمارها تا سال 1398 تعداد ۶۰ هزار و ۹۹۶ وکیل دادگستری در ایران مشغول فعالیت بودند. که از این تعداد فقط ۳۱ هزار وکیل دارای پروانه رسمی وکالت از سوی کانون وکلا هستند.  29 هزار و 669 وکیل نیز مربوط به مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قضایی می باشند.

در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها  ۷۶ وکیل در ایران وجود دارد. این در حالی است که متوسط میانگین جهانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ وکیل است. از این رو با در نظر گرفتن اینکه آمار ایران سه برابر کمتر از میانگین جهانی است، دسترسی به وکیل ملکی خوب در تهران اندکی مشکل است. زیرا همه وکلا در امور ملکی فعالیت ندارند. بخش عمده ای از وکلا در امور دعاوی خانوادگی فعالیت می نمایند. این امر معضل دسترسی به وکیل ملکی خوب را کمی افزایش می دهد.

همکاری وکلای مجرب با تیم تخصصی ملکی اداری

همکاری وکیل ملکی با تبم ما

همکاری وکیل ملکی با تبم ما

ناگفته نماند که عده ای از وکلای پایه یک دادگستری طی سال های اخیر منحصراً در امور دعاوی ملکی کار می کنند. آنها اکنون در قامت وکیل ملکی متخصص  پرونده های بسیار بزرگ را مدیریت می کنند. و در غالب مواقع سربلند از دفاع از حقوق موکلین خود بیرون آمده اند. برخی از آنان گذشته از تجربیات ارزنده در امور وکالت ملکی، تحصیلات خود را ادامه داده و در حال حاضر جزء اساتید دانشگاه هستند. خوشبختانه برخی از این وکلا با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری از نزدیک همکاری دارند. افتخار گروه ما ارتباط حرفه ای با آنان در قبول وکالت پرونده های ملکی است.

ویژگی های وکیل ملکی خوب در تهران

ممکن است شما بدنبال یافتن پاسخی برای این سؤال خود باشید که یک وکیل حاذق و با تجربه از چه خصوصیاتی باید برخوردار باشد؟ و چگونه می توان یک وکیل را مورد اعتماد و حرفه ای دانست؟ البته پاسخ به این سؤال خیلی سهل و آسان نخواهد بود. برای آنکه در این مورد بیشتر بدانید توصیه می نماییم مقاله ویژگی های وکیل ملکی حرفه ای  را مطالعه نموده و در این مورد بیشتر بدانید.

انواع دعاوی ملکی مورد توجه وکیل ملکی خوب در تهران، کرج و…

وکیل ملکی تقریباً در اکثر دعاوی مربوط به حوزه ملک و در همه شهرها از جمله تهران، کرج، اصفهان، تبریز و…فعالیت می کند. اما نه لزوماً همه دعاوی. زیرا دعاوی ملکی خیلی پر تعداد هستند. شما می توانید برای آشنایی با این دعاوی مقاله  وکالت دعاوی ملکی (حقوقی و کیفری)  را مطالعه نمایید. برای همین برخی از وکلا در تعدادی از دعاوی از تبحر و تجربه بیشتری برخورداند. به عنوان مثال تعدادی از وکلا در دعاوی مرتبط با کمیسیون های شهرداری، اداره ثبت ، منابع طبیعی فعالیت دارند. ما اصطلاحاً به این دسته از وکلا وکیل دیوان عدالت اداری اطلاق می کنیم. برخی دعاوی نیز جنبه های حقوقی و کیفری دارند که وکلای دیگری در این رابطه فعالیت می نمایند. خوشبختانه تیم گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در دپارتمان ملکی از همکاری با هر دو وکیل بهره می برد و افتخار همکاری با آنان را دارد.

گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری

ممکن است شما قصد داشته باشید در مورد پرونده ملکی خود با وکیل ملکی خوب در تهران ملاقات نمایید. بسیار خوب ما آماده ایم تا با برگزاری جلسه مشاوره رایگان و بدون واسطه با وکیل متخصص دعاوی ملکی در دفتر وکالت وی، بتوانید تصمیم منطقی و شایسته برای پرونده خود بگیرید. لطفاً با ما  تماس بگیرید.

ثبت شرکت و مؤسسه

سلام.
کاربر گرامی، برای ثبت شرکت و مؤسسه، ثبت برند و اختراع، ثبت انواع تغییرات در شرکت از جمله اساسنامه و ترکیب هیئت مدیره با ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت و موسسه

ثبت شرکت و مؤسسه – پیش از اشاره به مراحل ثبت شرکت و مؤسسه باید بدانیم قانون در این رابطه چه تعریفی ارائه نموده است.

تعریف شرکت از نظر قانون

از منظر قانون، شرکت عبارت است از اجماع حقوقی مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه. شرکت ممکن است قهری و یا اختیاری باشد.(ماده ۵۷۱ قانون مدنی ایران) .

غالباً اجتماع افراد به قصد تأسیس شرکت، با میل و اراده طرفین صورت می گیرد. اما گاهی عامل قهری موجبات اجتماع افراد در شرکت را فراهم می آورد. به عنوان مثال در صورت فوت صاحب یک شرکت، وارثان وی به صورت قهری اختیار امور شرکت را عهده دار می شوند. این ورثه در مال و اموال شرکت سهیم خواهند بود. اجتماع افراد برای انجام فعالیت های اقتصادی و عام المنفعه دارای اهداف متعددی است.

انواع شرکت

باید دانست شرکت ها در انواع مختلف می توانند به ثبت برسند. مدیران باید بدانند چگونه از کدام مسیر و چه نواع شرکتی را با توجه به اهداف خود به ثبت برسانند. این امر تا حدودی تخصصی است. لازم است در مورد آن بررسی کافی صورت پذیرد. پیش از ثبت شرکت و مؤسسه لازم است اطلاعات ماساسی در مورد مواردی که گفته شد جمع آوری ودر جلسه گروهی با حضور مؤسسین مورد بحث قرار گیرد.

اما اگر می خواهید در مورد انواع شرکت ها اطلاعات مختصر داشته باسید انواع شرکت ها به قرار زیر هستند:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

 شرکت سهامی

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

سهامی عام

به شرکت هایی گفته می شود که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند. سرمایه این نوع شرکت‌ در زمان تأسیس نباید از پنج میلیون ریال کمتر باشد.

 سهامی خاص

به شرکت هایی گفته می شود که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط موسسین تأمین گردیده است. سرمایه این نوع شرکت در زمان تأسیس نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

به شرکتی گفته می شود که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده است. هریک از شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرکت تضامنی

شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارائی شرکت برای تائیدیه تمام قروض کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

شرکت مختلط غیر سهامی

برای امور تجارتی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یا یک و چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارائی شرکت پیدا شود. مسئولیت شریک با مسئولیت محدود فقط تا میزان سرمایه ایست که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.

قبل از شروع به ثبت شرکت و مؤسسه خود،حتماً با افراد خبره در مورد نحوه ثبت و آثار حقوقی آن مشورت نمایید.

شرکت مختلط سهامی

شرکتی است که تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به‌صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القسمه در آمده است. مسئولیت آنها تا میزان سرمایه ایست که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه او به‌صورت سهام در نیامده است. وی مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارائی شرکت ایجاد شود. در صورت تعدد شریکِ ضامن، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر، تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.

شرکت نسبی

به شرکتی گفته می شود که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل شده باشد. مسئولیت هریک از شرکاء، به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند.

شرکت تعاونی

این نوع از شرکت ها در دو دسته کلی قرار می گیرند.

  • الف) تولیدی  : شرکتی که به منظور اشتغال اعضا در امور مربوط به کشاورزی و دامداری ، دامپروری ، پرورش ماهی و… فعالیت نماید.
  • ب) توزیعی : شرکتی که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا ، مسکن و خدمات و سایر نیازمندیهای اعضا فعالیت نماید.

قانون تجارت چه می گوید؟

قانون تجارت نحوه فعالیت انواع شرکت ها را تعیین و برای هر کدام مقررات خاص ذکر نموده است. فعالیت شرکت ها برای آنکه از بدو تأسیس تا انحلال قانونی باشد لازم است در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد . شرکتی که به ثبت نرسد در عمل غیر قانونی بوده و نمی تواند از امتیازات قانونی استفاده نماید. امروزه بیشتر امور مربوط به ثبت شرکت و مؤسسه از طریق اینترنت و سامانه اختصاصی اداره ثبت شرکت ها انجام می پذیرد.

در گذشته اقدامات ثبت به صورت حضوری بود اما در چند سال اخیر نیازی به مراجعه مستقیم به اداره ثبت شرکت ها نیست. با این وجود به دلیل تخصصی بودن بیشتر مراحل ثبت شرکت، بهتر است این کار توسط متخصصین صورت پذیرد. این کار موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شده و اقدامات به صورت حرفه ای و منطقی دنبال خواهد شد.

فعالیت های نیازمند اخذ مجوز از مراجع صلاحیت دار

قبل از آنکه اقدام به ثبت شرکت خود نمایید لازم است بدانید برخی فعالیت ها از قبل نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح هستند. پس قبل از ورود به سامانه ثبت شرکت ها لازم است در این مورد اطلاعات لازم را کسب و اقدامات لازم را انجام دهید. توضیح اینکه برابر بخشنامه شماره 133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورخ 24/ 8 /  1393، فعالیت در موضوعات زیر نیازمند دریافت و اخذ مجوز از مراجع صلاحیت دار است:

  • موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
  • موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
  • موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید
  • موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی
  • موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
  • موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی
  • موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت
  • موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر
  • موضوعات فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی
  • موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
  • موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر
  • موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی
  • موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح
  • موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی
  • موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز
  • موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی

مراحل ثبت شرکت را از کجا آغاز کنیم؟

ورود به سامانه ثبت شرکت ها

برای ثبت شرکت و مؤسسه غیر تجاری خود ابتدا باید وارد سامانه ای که از طرف اداره ثبت شرکت ها در سال های اخیر راه اندازی شده است مراجعه نمایید. آدرس سامانه مورد نظر https://sherkat.ssaa.ir  می باشد.

خیلی نگران نباشید در سامانه مورد نظر تقریباً همه چیز به صورت مرحله ای جلو می رود. البته بهتر است این کار توسط افراد بسیار با حوصله انجام گیرد. زیرا آزمون و خطا زیاد دارد. این سامانه از هر خطایی جلوگیری می کند. گاه مجبور می شوید یک کار را بدلیل عدم رعایت نکات قانونی چند بار تکرار نمایید. برای همین بسیاری شرکت ها ترجیح می دهند این امور را به افراد خبره واگذار نمایند.

سامانه ثبت شرکت چه آیتم هایی را نمایش می دهد؟

وقتی وارد سامانه ثبت شرکت می شوید ابتدا با صفحه ای مواجه خواهید شد که در آن آیتم های زیر نمایش داده می شود.

  • تاسیس شخصیت حقوقی
  • صورتجلسه تغییرات
  • پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی
  • اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی
  • اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی
  • درخواست کد فراگیر
  • پیگیری درخواست
  • انصراف از درخواست

 هر کدام از آیتم ها نشان دهنده چه کارهایی هستند؟

در شرکت ها اعمال قانونی زیادی انجام می پذیرد. به عبارتی از مرحله ثبت شرکت تا زمان انحلال، همواره شرکت ها نیاز دارند تا اقدامات مختلف خود را در آن ثبت نمایند. بنابراین همه فعالیت های تجاری نیازمند ثبت در سامانه ثبت شرکت ها است.

پذیرش درخواست

در گام اول برای ثبت شرکت باید به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید. در اینجا فرمی قرار دارد که متقاضیان باید مرحله به مرحله آن را تکمیل نمایند. در این مرحله متقاضی باید اطلاعات مربوط به خود را در آن وارد نماید.

ویژگی نام پیشنهادی شرکت

در گام بعدی ،  متقاضی باید نام شرکت و اطلاعات مربوط به آن را تکمیل نماید. در اینجا باید 5 نام را پیشنهاد دهید. اسامی باید این ویژگی ها را داشته باشد:

  • دارای ریشه فارسی باشد،
  • لاتین نباشد،
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد،
  • دارای اسم خاص باشد
  • تکراری نباشد.

ثبت اطلاعات مرتبط با موضوع فعالیت شرکت

در گام بعدی شما باید اطلاعات زیر را تکمیل نمایید:

  • موضوع فعالیت،
  • نوع فعالیت
  • وضعیت مجوز
  • مدت فعالیت

در شرح فعالیت نیز اگر در رابطه با موضوع فعالیت نیاز به توضیح باشد توضیحات لازم را وارد نمایید.

ثبت اطلاعات مربوط به مرکز اصلی فعالیت

اگر موفق شوید این مراحل را پشت سر بگذارید، در گام بعدی وارد صفحه اطلاعات مرکز اصلی می شوید. در این قسمت، لازم است کد پستی و شماره تلفن و نشانی مرکز اصلی و همچنین شماره دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی در صورت وجود وارد نمایید.

ثبت سرمایه شرکت

در گام بعد وارد صفحه سرمایه شخص حقوقی (شرکت) می شوید. در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه نقدی یا غیر نقدی، سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود. ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد.

ثبت اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی

این صفحه مربوط به اشخاصی است که در شرکت یا موسسه دارای سمت می باشند. و بر دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود. در قسمت شخص حقیقی می بایست اطلاعات شخصی خواسته شده در کادر تکمیل گردد. اگر نوع شخص حقوقی هم باشد فیلدهایی نظیر فارسی، تابعیت، شناسه ملی و… فعال می شود که بایستی پر شود.

سه کلمه ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد. ثبت اطلاعات برای ذخیره اطلاعات در این صفحه می باشد. حذف نیز اطلاعات وارد شده را حذف می کند. انصراف نیز به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده اید.

پس از طی این مراحل، باید اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخصی که در صفحه اشخاص وارد نمودید را در کادر مربوطه پر کنید.

ثبت اطلاعات مربوط به سمت اشخاص

قسمت بعدی سمت شخص در شرکت یا موسسه است.  به عنوان مثال مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره و…  سپس تاریخ سمت ثبت می شود. تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود. وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص، جزء افراد دارای حق امضاء در شرکت است یا خیر.

ثبت اطلاعات شعب شرکت

در صفحه مربوط به شعب، اگر شرکت نیازمند تاسیس شعبه باشد اطلاعات آن در این قسمت تکمیل می شود. در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید.

ثبت اطلاعات سال مالی و روزنامه شرکت

هر شرکتی برای ثبت اطلاعات مالی خود، زمانی را برای آغاز و زمانی را برای پایان سال مالی در نظر می گیرد. در این قسمت این اطلاعات تکمیل می شود.

علاوه بر این ، در ادامه اطلاعات مربوط به روزنامه شرکت که آگهی های شرکت قرار است در آن درج شود از فهرست روزنامه های موجود انتخاب می گردد.

ثبت اطلاعات اظهارنامه، اساسنامه

در قسمت های بعدی متن تایپی اظهارنامه را وارد کنید. البته اگر در این رابطه اطلاعاتی ندارید می توان از نمونه متن های موجود در سیستم استفاده نمود. در ادامه، وارد صفحه اساسنامه می شوید. در اینجا باید اساسنامه شرکت را ارائه دهید.

شرکت نامه ها و اساسنامه ها، فرم های آماده ای دارند که می توانید آنها را پر کنید. البته اگر خواستید می توانید مقررات و قواعد مربوط به شرکت خود را به آن اضافه کنید. سپس باید کپی برابر اصل شده اساسنامه خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

تکمیل مدارک و پذیرش آن

در صفحه مدارک، اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد ، مدارک وارد شده نمایش داده می شود. وقتی اطلاعات به صورت درست و کامل بارگذاری و ثبت شد، تایید پذیرش به متقاضی نمایش داده می شود.

از این جا به بعد شما همواره می توانید با ورود اطلاعات در سامانه اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق همین سامانه، تصمیمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتوای آن مطلع شوید. لذا از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی  بدون مراجعه حضوری، پیگیر پاسخ درخواست خود شد.

ارسال مدارک به پست

اگر همه کارها خوب پیش رفته باشد و کد رهگیری و تأییدیه پذیرش دریافت شود حالا نوبت این می رسد که مدارک مورد نظر شامل صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن ها از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تأییدیه پذیرش ارسال شود.

لذا با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید. اگر صورتجلسه شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد. در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه جدید اقدام نمایید.

ثبت شرکتنامه

بعد از مرحله ثبت شرکت، نوبت به ثبت شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها است. باید توجه داشت که ثبت شرکت، غیر از ثبت شرکتنامه است و عمل و دفاتر آن نیز جدا است. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید، در دفتری که به این موضوع اختصاص داده شده، ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.

سپس متقاضی پیش نویس را به مسئول دفتر ارائه و مسئول دفتر نیز اقدام به ثبت شرکتنامه و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید. وی اوراق هویتی متقاضیا ن را اخذ و آن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه تطبیق می دهد. وی در ادامه تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید. یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل مؤسسین شرکت می گردد. در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران شرکت تحویل می گردد.

تحریر و صدور آگهی تأسیس شرکت

گام آخر، تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت می باشد که آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود. توضیح اینکه، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن  برابر ماده 197 قانون تجارت باید انتشار پیدا کند. این اقدام در ماه اول ثبت شرکت و توسط اداره ثبت در مجله رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به خرج خود شرکت انجام  می پذیرد.

 خلاصه شرکتنامه حاوی چه نکاتی است؟

  1. شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت.
  2. مقدار سرمایه (با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده).
  3. اسامی مدیر یا مدیران شرکت.
  4. تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد.
  5. در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکای ضامن نیز منتشر شود.

درخواست ثبت شرکت و تغییرات

وکیل ثبت شرکت

وکیل ثبت شرکت

در صورتی که قصد ثبت شرکت و مؤسسه خود را دارید، کمی دقت نمایید. شما می توانید مقاله های وکیل ثبت شرکت و وکیل ثبت مؤسسه را نیز مطالعه نمایید. اگر خواهان انجام تغییرات در شرکت خود هستید و فرصت انجام این امور را ندارید با ما تماس بگیرید.

مطالبه سرقفلی

دعوای مطالبه سرقفلی

مطالبه سرقفلی

مطالبه سرقفلی یکی از دعاوی شایع در امور ملکی و تجاری است. سرقفلی یک حق ریشه دار بوده و در امور تجاری از قدمت و سابقه دیرینه برخوردار است. بنابراین از قدیم الایام بر سر آن اختلاف نظر بوجود می آمده و گاهاً طرفین دعوا را راهی مراجع قضایی می نموده است.

معنی سرقفلی

سرقفلی مبلغی است که صاحب یک مغازه یا ملک تجاری از مستأجر خود در ابتدای اجاره ملک می گیرد تا محل را در اختیار وی قرار دهد. سرقفلی با مبلغی که به عنوان اجاره ماهیانه از مستأجر گرفته می شود فرق دارد و اصولاً این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.

رابطه سرقفلی با حق کسب و پیشه

مستأجری فعالیت خود را در محل کسب جدید خود آغاز می کند.

بتدریج و در طول زمان اعتبار وی در محل مورد نظر افزایش می یابد.

این اعتبار ناشی از تعداد مشتریان و میزان درآمد حاصل از فعالیت وی خواهد بود.

اعتبار ایجاد شده برای مستأجر در طول زمان حقی را تحت عنوان حق کسب و پیشه بوجود می آورد.

با این توضیحات، می توان گفت سرقفلی مبلغی است که میزان آن در ابتدای اجاره ملک تعیین می شود.

در حالی که میزان و مبلغ حق کسب و پیشه در پایان مدت اجاره ملک مشخص خواهد شد.

رابطه سرقفلی و حق کسب و پیشه را می توان اینگونه مورد توجه قرارداد:

حق کسب و پیشه با اتمام فعالیت یک مستأجر در محل کسب ایجاد و تعیین می شود.

حق کسب و پیشه در حقیقت زمینه تعیین میزان سرقفلی یک محل تجاری را برای مستأجر تازه وارد برای همان محل تعیین می نماید.

یک مستأجر در محل کسب استیجاری با فعالیت خود اعتبار و ارزشی برای آن ملک ایجاد می کند.

با ارزش ایجاد شده و هنگام ترک محل توسط وی، صاحب ملک می تواند مبلغ سرقفلی ملک را تعیین نماید.

مطالبه سرقفلی

مالک عین و مالک منفعت

در ابتدای اجاره یک محل خالی و بدون پیشینه کسب،

معمولاً عین مستأجره(یا همان مغازه یا محل تجاری) اجاره داده می شود و مالک، نوعاً «مالک عین» است.

با توسعه فعالیت در محل کسب، مستأجر در نقش «مالک منفعت» ظاهر می شود.

مستأجر اول می تواند در صورتی که حق انتقال ملک تجاری از او سلب نشده باشد،

این منفعت را در قالب «مالک منفعت» به مستأجر دوم اجاره دهد.

مدت اجاره ملک برای مستأجر دوم باید در محدوده زمانی اجاره مستأجر اول تعیین شود.

نحوه اخذ حق سرقفلی و انواع موارد آن(قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376)

حق سرقفلی بر اساس مفاد قانون روابط موجر و مستأجر به شرح زیر قابل توصیف و بیان است:

الف- مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار و مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت می نماید.

همچنین ‌مستاجر می‌تواند در اثناء مدت اجاره، برای واگذاری حق خود، مبلغی را از موجر یا مستأجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت کند.

ب- مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار و مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت می نماید.

مالک در ضمن عقد اجاره، حق انتقال به غیر را از مستأجر سلب می نماید.

در این صورت، ‌مستاجر نمی‌تواند در اثناء مدت اجاره، برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستأجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت کند.

ج- مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار اما مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نمی نماید.

همچنین ‌مستاجر در اثناء مدت اجاره، برای واگذاری حق خود، مبلغی را از موجر یا مستأجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت می کند.

در این حالت،مستاجر اخیر، ‌حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.

د- ‌چنانچه موجر به طریق صحیح شرعی سرقفلی را به مستاجر منتقل نماید،

هنگام تخلیه، مستاجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت‌عادله روز را دارد.

ه- ‌ممکن است ضمن عقد اجاره شرط شود، تا زمانی که عین مستاجره درتصرف مستاجر باشد،

مالک حق افزایش اجاره بها و تخلیه عین مستاجره را‌ نداشته باشد.

و متعهد شود که هر ساله عین مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار نماید

در این صورت مستاجر می‌تواند از موجر و یا مستاجر دیگر‌ مبلغی بعنوان سرقفلی برای اسقاط حقوق خود دریافت نماید.

و- ‌ممکن است ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک عین مستاجره را به‌ غیر مستاجر اجاره ندهد،

و هر ساله آن را به اجاره متعارف به مستاجر متصرف‌ واگذار نماید.

در این صورت مستاجر می‌تواند برای اسقاط حق خود و یا تخلیه محل، مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت نماید.

شرایط طرح دعوا و مطالبه حق سرقفلی

اساس حق سرقفلی، بر رضایت و توافق دو جانبه استوار است

حق سرقفلی مربوط به اجاره املاک تجاری است و چنین حقی در مورد اجاره املاک مسکونی و اداری وجود ندارد.

  • در عقد اجاره مبلغ سرقفلی تحت عنوان سرقفلی قید می گردد.
  • هر نوع اطلاق دیگر ممکن است تضییح حقوق طرفین را بدنبال داشته باشد.
  • مطالبه سرقفلی زمانی معنا پیدا می کند که موجر در زمانی زوتر از موعد تخلیه ملک اجاری، تقاضای تخلیه آن را می نماید.
  • مستاجر ملک در مدت اجاره ، ملک را به دیگری اجاره نداده باشد.
  • مطالبه حق سرقفلی به استناد قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ قابل طرح و پیگیری است.
  • مبلغ سر قفلی در زمان عودت به نرخ روز محاسبه شده و به مستاجر پرداخت می گردد.
  • سرقفلی تعیین شده در سند رسمی قابل توقیف در نتیجه محکومیت مالی می باشد.

روند پیگیری دعوای مطالبه سرقفلی

ممکن است به دلایلی، مستأجر تحت فشار مالک قرار گیرد تا قبل از اتمام مدت قرارداد، محل اجاره را تخلیه نماید.

در چنین شرایطی مستأجر می تواند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و از آن طریق دادخواست مطالبه سرقفلی را تقدیم مرجع قضایی نماید.

دادگاه صالح به رسیدگی دعوای حق سرقفلی

در دعوای حق سرقفلی، برای مبلغ سرقفلی کمتر از ٢٠ میلیون تومان، شورای حل اختلاف محل ملک یا اقامتگاه خوانده صالح به رسیدگی است.

اما اگر مبلغ سرقفلی بیش از ٢٠ میلیون تومان باشد، دعوا در دادگاه محل وقوع ملک یا اقامتگاه خوانده، قابل طرح می باشد.

حکم دادگاه و نحوه اجرای آن

چنانچه حکم دادگاه مبنی بر پرداخت مبلغ سرقفلی توسط اجاره دهنده ملک باشد، اجاره دهنده ظرف ده روز می باید مبلغ سرقفلی را پرداخت نماید.

در صورت خودداری موجر از پرداخت سرقفلی، مستأجر می تواند دستور توقیف اموال موجر را از دادگاه اخذ و به میزان طلب خود، آن را دراختیار بگیرد.

در صورتی که مستأجر دادخواست مطالبه حق کسب و پیشه را تقدیم دادگاه نماید،

دعوای وی جنبه مالی دارد و با توجه به میزان خواسته، می باید هزینه دادرسی پرداخت نماید.

هر گاه مستاجر با میل و رضایت خود، محل اجاره را تخلیه نماید و قبل از آن درخواست حق کسب و پیشه را مطرح ننماید،

این امر به منزله انصراف وی از برخورداری از حق کسب و پیشه تلقی می شود و این حق را در واقع از خود سلب نموده است.

دعاوی مربوط به اجاره هایی که تاریخ تنظیم آن قبل از سال 1376 می باشد، از قانون سال 56 تبعیت می کند،

هرگاه دادگاه به دلیل تغییر شغل، حکم به تخلیه بدهد، وجهی تحت عنوان سرقفلی به مستاجر تعلق نمی گیرد.

اگر دادگاه، به نفع مستأجر اقدام به صدور رأی نماید، موجر موظف است سرقفلی را به مستاجر پرداخت نماید.

اگر مستأجری از قبل سرقفلی را پرداخت نموده باشد، در هنگام تخلیه محل اجاره، می‌تواند سرقفلی را به قیمت روز از موجر دریافت نماید.

تعیین مبلغ سرقفلی

مبلغ سرقفلی توسط دادگاه با توجه به موقعیت ملک، طول مدت اشتغال مستأجر در مورد اجاره و حسن شهرت او تعیین می گردد.

نحوه مطالبه سرقفلی

در قراردادهای اجاره موضوع قانون روابط موجر و مستأجر سال ٧۶، اگر مالک براساس حکم تخلیه اقدام به تخلیه ملک نماید،

مستأجر در مواردی که مستحق دریافت سرقفلی است، می تواند همزمان با دادخواست تخلیه یا پس از آن، سرقفلی را مطالبه نماید.

دادگاه در جلسه رسیدگی با ارجاع پرونده به کارشناس، ارزش سرقفلی را به نرخ روز محاسبه و تعیین نموده و مالک را به پرداخت آن محکوم می نماید.

خواهان دعوا، مستأجر ملک است و خوانده دعوا مالک ملک می باشد.

چگونگی صدور اجراییه

پس از صدور رأی مبنی بر محکومیت مالک به پرداخت سرقفلی و قطعیت آن،

اجراییه صادر و به مالک ابلاغ می شود که ظرف ١٠ روز از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت سرقفلی اقدام نماید،

در صورت عدم پرداخت مالک ظرف مهلت مقرر، مستأجر می تواند اقدام به توقیف اموال مالک نماید.

نکات مهم در باره مطالبه سرقفلی

مستندات قانونی دعوای مطالبه سرقفلی

نمونه دادخواست مطالبه سرقفلی

سایر مطالب مفید:

دعوی موجر و مستأجر

وکیل دعوای اجاره و تخلیه ملک

دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

سند اعیانی

الزام به تنظیم سند اعیانی

شاید شما هم زیاد دو واژه عرصه و اعیان را شنیده باشید. آیا می دانید این دو واژه چه معنی می دهند؟ اگر نمی دانید ما کمی در باره آن توضیح خواهیم داد. وقتی شما از یک ملک صحبت می کنید این ملک از دو بخش تشکیل می شود. بخش اول، همان زمین ملک مورد نظر است که به آن عرصه می گویند. بخش دوم، هر گونه ساخت و ساز بر روی زمین است که به آن اعیان گفته می شود.

مالکیت عرصه و اعیان

معمولاً هم عرصه و هم اعیان یک مالک دارند.

یعنی فردی که در زمین شخصی خود ملکی ساخته هم مالک زمین و هم مالک بناهای آن است.

بنابراین با فروش ملک، زمین و بنای آن با یکدیگر، از فروشنده به خریدار منتقل می گردد.

اما گاه مالکیت این دو با یکدیگر متفاوت بوده و به صورت جدا منتقل می شوند. یعنی مالک عرصه با مالک اعیان متفاوت هستند.

به عنوان مثال فرض کنید مالک یک زمین، به فرد دیگری اجازه احداث اعیانی در ملک خود را بدهد.

در این حالت، شخصی که اجازه احداث بنا پیدا کرده است می تواند مالک اعیانی شود.

وی خواهد توانست با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک ، اعیانی را ثبت و سند مالکیت اعیانی دریافت کند .

این مورد را می توان عموماً در زمین های موقوفی دید که عرصه آن موقوفی است.

اما مستأجر موقوفه، با اجازه رسمی متولی موقوفه، با هزینه خود بنا در آن احداث نموده و مالک اعیانی می شود.

الزام به تنظیم سند اعیانی

دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی از آن جا ناشی می شود که مالک اعیانی از انتقال سند رسمی خودداری می کند.

اما چگونه؟ بیایید بیشتر موضوع را بشکافیم.

نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

فرض کنید یک عرصه موقوفی، یک مالک اعیانی دارد و اعیان خود را به ثبت رسانیده است.

حال این مالک اعیانی قصد می کند آن را بفروشد.

وی طی یک قرارداد عادی اعیان را به فرد دیگری واگذار می کند.

اما در ادامه از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال رسمی ملک خودداری می نماید.

اگر مالک اعیانی از انتقال رسمی اعیانی خودداری نماید، خریدار می تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی اعیانی را مطرح کند .

در این صورت دادگاه با استعلام از اداره ثبت اسناد و احراز مالکیت رسمی خوانده ، نسبت به اعیانی و در صورت احراز قرارداد، رأی به الزام مالک اعیانی به تنظیم سند رسمی به نام خریدار اعیانی صادر می کند .

خواهان و خوانده در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اعیانی

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اعیانی ، خواهان شخصی است که مالکیت اعیانی به وی منتقل شده است و خوانده کسی است که مالک رسمی اعیانی است .

اگر بین فروشنده اعیانی و مالک رسمی آن ، ایادی و واسطه های دیگری باشند ، باید نام تمامی آنها به عنوان خوانده در دادخواست ذکر شود .

مرجع صالح به رسیدگی به دعوی

مرجع صالح در دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی، دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

نحوه اقدام دادگاه در اجرای حکم

پس از قطعیت حکم و صدور اجراییه، دادگاه برای خوانده یا مالک اصلی(فروشنده) ابلاغیه ای صادر می کند.

در این ابلاغیه به خوانده اخطار داده می شود ظرف ده روز پس از ابلاغ ، برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.

وی باید در این مدت مالکیت اعیانی را به خواهان انتقال دهد .

در صورت امتناع فروشنده از حضور در دفترخانه، با تقاضای سردفتر اسناد رسمی ، نماینده دادگاه در دفتر خانه حاضر و قرارداد انتقال رسمی اعیانی ملک را امضا خواهد کرد .

نکات مهم در دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

در دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی نکات مهمی وجود دارد که بهتر است برخی از آنها را مرور نماییم:

 در صورتی دعاوی الزام به تنظیم سند اعیانی مسموع خواهد بود که اعیانی ملک، قبلاً توسط اداره ثبت اسناد و املاک، ثبت شده باشد.

 دادگاه مالک رسمی اعیانی را به تنظیم سند رسمی محکوم می کند و در مواردی که فروشنده اعیانی شخصی غیر از مالک رسمی باشد، متعهد در خصوص تنظیم سند رسمی اعیانی، صرفاً به خسارات و ضررهای وارده محکوم می شود.

ممکن است اعیانی ملکی، سابقه ثبتی نداشته باشد.

در چنین وضعیتی،  می توان به قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، مصوب سال ۱۳۹۰، استناد نمود.

با این استناد، مالک اعیانی با مراجعه به اداره ثبت، می تواند سند مالکیت برای اعیانی دریافت نماید.

مستندات قانونی الزام به تنظیم سند اعیانی

مطالب مفید دیگر:

الزام به تنظیم سند رسمی وکالت

دعوی الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

تایید فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش

فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش چیست؟

تایید فسخ قرارداد به جهت عبن فاحش

تایید فسخ قرارداد به جهت عبن فاحش

یکی از دعاوی مطرح در امور ملکی، فریب و غبن در انجام معاملات ملکی است که می تواند منجر به فسخ قرارداد و سپس طرح دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت غبن فاحش شود. منظور از غبن فاحش آن است که گفته شود خریدار ضرر کرده و ملک را خیلی گرانتر از قیمت آن در منطقه مورد معامله خریداری کرده است. یا در عرف گفته شود خریدار در معامله فریب خورده است.

در مورد غبن در قرارداد، فرض نمایید یک آپارتمان به قیمت دو میلیارد تومان خریداری شود. خریدار نیز در هنگام معامله، از قیمت واقعی خبر نداشته و فروشنده نیز چیزی به او نگفته باشد. خریدار نیز بعد از انجام معامله متوجه شود ملک مورد نظر را حداقل پانصد میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن خریداری کرده است. این می تواند مصداقی از غبن در معامله باشد.

حق فسخ بدلیل غبن فاحش در قرارداد ملکی

در مثال مورد نظر و موارد مشابه، هر گاه معلوم شود خریدار یک ملک در انجام معامله دچار ضرر فاحش شده است، قانون این حق را برای وی محفوظ داشته تا بتواند ابتدا قرارداد را فسخ و سپس بدنبال طرح دعوای حقوقی تایید فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش باشد.

شرایط قانونی فسخ قرارداد بدلیل عبن فاحش

شرایط قانونی فسخ قرارداد

شرایط قانونی فسخ قرارداد

 برای آنکه معلوم شود یکی از طرفین قرارداد ملکی دچار غبن فاحش شده است بهتر است به قانون مراجعه نماییم. بر اساس مواد 416 تا 421 قانون مدنی شرایط زیر باید محقق شود تا غبن فاحش برای پیگیری یک دعوای حقوقی قابل طرح باشد:

  • بعد از انجام معامله ، یکی از طرفین متوجه شود در معامله دچار غبن فاحش (ضرر بسیار زیاد) شده است. / ماده 416 ق.م.
  • غبن در صورتی فاحش است یا در اصطلاح در صورتی می توان گفت در انجام معامله، یکی از طرفین ضرر بسیار زیادی متحمل شده است که نتوان نسبت به آن بی اعتنا بود./ ماده 417 ق.م.
  • اگر خریدار در هنگام انجام معامله، در جریان قیمت واقعی و روز ملک بوده باشد، نمی تواند تحت عنوان غبن بدنبال تایید فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش باشد./ ماده 418 ق.م.
  • کارشناس برای تعیین میزان مغبون شدن خریدار و یا ضرر و زیان ناشی از معامله، تمامی شرایط حاکم بر معامله را در نظر می گیرد./ماده 419 ق.م.
  • بعد از آنکه خریدار متوجه ضرر و زیان در معامله شد و یا علم به غبن پیدا کرد، باید به فوریت بدنبال طرح دعوا باشد. و نمی تواند طرح دعوا را به تعویق بیندازد./ ماده 420 ق.م.
  • بعد از طرح دعوا، فروشنده ملک باید از یک طرف رضایت خریدار را اخذ نماید و از طرف دیگر تفاوت قیمت را به او بدهد. بنابراین صرف پرداخت تفاوت قیمت بدون تحصیل رضایت، کافی نیست و دعوا به قوت خود باقی خواهد بود./ ماده 421 ق.م.

تعیین غبن به تشخیص کارشناس و بر مبنای عرف

اگر دعوای تایید فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش مطرح شود. دادگاه تشخیص و تعیین مبلغ غبن را به کارشناس احاله می دهد. نظر کارشناس مبنای تعیین و پرداخت خسارت خواهد بود. ممکن است سؤال شود مگر غبن بودن را عرف تعیین نمی کند؟ پس تعیین کارشناس برای چیست؟ باید گفت وقتی کارشناس برای تعیین غبن تعیین می شود وی به چند مشاور املاک در منطقه مراجعه می کند. پس از اخذ قیمت های مختلف و اخذ میانگین قیمت، مبادرت به اعلام مبلغ بر اساس میانگین ارقام دریافتی خواهد نمود. بنابراین تعارضی میان انتخاب کارشناس با تعیین قیمت بر اساس عرف وجود ندارد.

اسقاط کافه خیارات و تعارض با غبن فاحش

در مورد قراردادهایی که در آن شرط اسقاط کافه خیارات و از جمله خیار غبن ذکر می شود تعدد نظر در محاکم و یا در میان حقوقدانان وجود دارد. از جمله اینکه :

  • برخی حقوقدانان معتقدند وقتی در قرارداد عبارت اسقاط کافه خیارات ذکر می شود می توان از آن خیار غبن را استنباط نمود. اما برخی معتقدند باید در قرارداد عبارت خیار غبن تصریح شده باشد.
  • برخی از حقوقدانان معتقدند اگر در قرارداد بر اسقاط خیار فاحش تصریح شود می توان با استناد به خیار غبن افحش نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمود.
  • برخی فقها و حقوقدانان حتی پا را فراتر گذاشته و معتقدند اصلا شرط اسقاط خیار عبن در قرارداد صحیح نیست . و اگر یکی از طرفین معامله متوجه غبن فاحش شود می تواند اقدام به تایید فسخ قرارداد بدلیل خیار غبن نماید.

طرفین دعوای فسخ قرارداد بدلیل خیار غبن

طرفین فسخ در قرارداد

طرفین فسخ در قرارداد

اگر قرارداد توسط طرف معتقد به غبن و به استناد خیار غبن فسخ شد. هر یک از طرفین می توانند دادخواست تایید فسخ قرارداد بدلیل غبن فاحش را به دادگاه تقدیم نماید. دادگاه صالح نیز دادگاهی است که ملک در آن محل واقع است. از آن جا که دادگاه نقشی در فسخ ندارد و فقط آن را تایید می نماید، لذا رای صادره جنبه اجرایی نداشته و فقط جنبه اعلامی دارد.

رویه و نظریه های قضایی

رأی شماره ۲۹ مورخ ۱۳۹۲/۱/۳۱ شعبه  ۳ دیوان عالی کشور

رسیدگی به دعوی تنفیذ فسخ مبایعه نامه راجع به مال غیر منقول در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می باشد.

رأی شماره  ۱۶۴ مورخ ۱۳۹۲/۲/۱۷ شعبه  ۱ دیوان عالی کشور

دعوی فسخ معامله مال غیر منقول از مصادیق دعاوی مالکیت بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول است.

رای شماره  ۴۶۷ مورخ ۸۷/۴/۵ شعبه  ۳ دادگاه تجدید نظر استان تهران

قطع نظر از این که ارزش واقعی ملک در تاریخ وقوع معامله چه میزان بوده است، چون در مبایعه نامه، مستند دعوی اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن فاحش به عمل آمده است، لذا بررسی غبن و جلب نظر کارشناس، موضوعیت ندارد.

رأی شماره ی ۱۱۳۹ مورخ ۸۴/۸/۲۱ شعبه ۱۷۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران

ادعای غبن موجه نیست، زیرا در قرارداد تنظیمی، اسقاط کافه خیارات، اگر چه خیار غبن فاحش باشد، به عمل آمده است.

رای شماره  ۹۶۰۹۹۷۱۷۸۷۲۰۰۲۲۲ مورخ ۹۶/۵/۱۰ شعبه  ۲ دادگاه عمومی حقوقی گنبد کاووس

اگر چه کلیه خیارات از جمله غبن به هر عنوان و ادعا و به هر میزان با اقرار طرفین به علم و اطلاع کامل نسبت به عرف و بازار، اسقاط شده است؛ لیکن با توجه به نظریه  کارشناس، میزان واقعی ملک در زمان قرارداد ۶۰۰ میلیون تومان اعلام و این که طرفین میزان قیمت را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده اند و این ما به التفاوت به میزان ۲۰۰ میلیون تومان در دید عرف و بازار، شامل غبن فاحش و فحش بوده است که اسقاط ادعای فوق، شامل آن نمی باشد.

رای شماره ۱۴۰۹ مورخ ۸۳/۱۲/۱۷ شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان

نظر به این که اساسا تفاوت قیمت مورد ادعای خواهان بدوی که به تأیید یکی از کارشناسان رسیده، عرفا قابل مسامحه است و مصداق غبن فاحش تلقی نمی شود. خصوصا با توجه به اوضاع و احوال این امر که ثمن موجل بوده و به اقساط، پرداخت می شده است، بنابراین مصداق غبن فاحش، تلقی نمی شود.

رأی شماره ۱۱۸۳ مورخ ۸۳/۷/۱۸ شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

خیار غبن بعد از علم به غبن، فوری است و خواهان، ثمن معامله را اقساطی دریافت کرده است. بنابر این ادعای عدم اطلاع از قیمت واقعی با توجه به تاریخ تقدیم دادخواست، عرفا مسموع نیست.

وکیل املاک

وکیل ملکی، وکیل متخصص املاک1

کاربر گرامی شما در صفحه وکیل ملکی، وکیل متخصص املاک قرار دارید. در این صفحه با برخی دعاوی ملکی آشنا خواهید شد. این دعاوی توسط وکیل متخصص املاک پیگیری می شود.

ممکن است شما هم اکنون دعوای مطرح ملکی داشته باشید. دعوایی علیه شخص حقیقی یا نهادها و سازمان های دیگر. سازمان هایی نظیر شهرداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی ، اداره ثبت و راه و شهرسازی . ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

بهتر است قبل از هر اقدام با ما مشورت نمایید.

وکیل املاک جه کسی می تواند باشد؟ قطعاً باید وکیلی باشد که بتواند در امور ملکی از عهده انتظارات و خواسته های موکلین خود برآید. در حال حاضر تعداد وکلای دعاوی ملکی کم نیست. اما همه نمی توانند به یک میزان پاسخگوی نیازهای حقوقی کسانی باشند که گرفتار مشکلات ملکی شده اند. اگر می خواهید بدانید شهروندان ، با چه نوع مشکلات ملکی  درگیر هستند، بد نیست کمی از وقت خود را به ما بدهید. برخی از این دعاوی در اینجا مطرح می شوند. می خواهیم ببینیم آن دعاوی چه نوع دعاوی هستند. ضمن اینکه بدانیم وکیل املاک، چگونه می تواند در آن ها به موکلین خود کمک کند.

قبل از هر چیز باید ببینیم اصولاً دعاوی ملکی به چند دسته تقسیم می شوند.

دعاوی ملکی، حقوقی یا کیفری؟

آنچه که بیش از هر چیز باید بدانیم آن است که دعاوی ملکی یا جنبه حقوقی دارند یا جنبه کیفری. اما این ها چه تفاوتی با هم دارند؟

وکیل املاک، وکیل متخصص – آیا دعاوی ملکی جنبه حقوقی دارند یا کیفری؟ همین قدر بدانید آن دسته از دعاوی ملکی که جنبه حقوقی دارند از طریق مراجعه مستقیم به دادگاه حقوقی پیگیری می شوند. در دعاوی حقوقی، دادسرا وجود ندارد و همه چیز در همان دادگاه مطرح و مورد رسیدگی قرار می گیرد . اما در مورد آن دسته از دعاوی ملکی که جنبه کیفری دارند، باید گفت این دعاوی ابتدا از طریق مراجعه به دادسرا و طرح شکایت از سوی شاکی  آعاز می شود . بعد از انجام مراحل تحقیق و بررسی و به اصطلاح انجام دادرسی، در مرحله بعد، پرونده به دادگاه می رود. دعوای کیفری از این نظر مهم و با اهمیت تر به نظر می رسد که علاوه بر جنبه خصوصی جرم ، جنبه عمومی جرم در آن حائز اهمیت است. در صورت محکومیت متهم در این نوع از دعوا، با گذشت شاکی پرونده مختومه نمی شود و مجازات در انتظار فرد محکوم خواهد بود.

لیست دعاوی ملکی

دعاوی ملکی بسیار زیاد و پر تعدد هستند. لیست برخی دعاوی را ما در بخش هایی از این سایت قرار داده ایم. علاقه مندان می توانند به آنها مراجعه نمایند. همچنین مقالات متعددی در مورد آنها نگارش شده است. متقاضیان می توانند برخی از آن ها را در فهرست مقالات این سایت بیابند و مورد مطالعه قرار دهند. وکیل متخصص دعاوی ملکی همه این دعاوی را مورد رسیدگی قرار می دهد.

دسته بندی دعاوی ملکی

اگر بخواهیم دعاوی  را که وکیل املاک و متخصص دعاوی ملکی مورد رسیدگی قرار می دهد، طبقه بندی نماییم، می توانیم آن ها را اینگونه معرفیی کنیم:

 1. دعاوی الزام آور

این دعاوی از نوعی است که در آن، محکوم یا خوانده ملزم به انجام یک عمل قانونی و الزام آور می شود:

  • 1.1. الزام به تنظیم سند رسمی
  • 2.1. الزام به تنظیم سند اعیانی
  • 3.1. الزام به اخذ پایان کار
  • 4.1. الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی
  • 5.1. الزام به ثبت رسمی تقسیم نامهدعاوی حقوقی
  • 6.1. الزام به فک رهن
  • 7.1. الزام به ایفای تعهد مبنی بر احداث بنا
  • 8.1. الزام به رفع تصرف عدوانی
  • 9.1. الزام به رفع مزاحمت
  • 10.1. الزام به ممانعت از حق
  • 11.1. الزام به تحویل ملک
  • 12.1. الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک
  • 13.1. الزام به تنظیم سند پیش فروش ملک
  • 14.1. الزام به اخذ بیمه نامه، موضوع ماده 9 قانون پیش فروش
  • 15.1. الزام به تنظیم سند رسمی وکالت کاری
  • 16.1. الزام سازنده به اخذ بیمه های توافق شده در قرارداد
  • 17.1. الزام سازنده به اخذ پروانه تخریب و نوسازی
  • 18.1. الزام مالک به ارایه اصل سند مالکیت
  • 19.1. الزام به پرداخت بدهی های ملک
  • 20.1. الزام به تجمیع املاک موضوع مشارکت
  • 21.1. الزام مالک به تخلیه و تحویل ملک
  • 22.1. الزام به تحویل مورد اجاره به مستاجر
  • 23.1. الزام موجر به انجام تعمیرات اساسی عین مستاجره
  • 24.1. الزام مستاجر به رفع ممانعت جهت تعمیر ملک
  • 25.1. الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه
  • 26.1. الزام به تنظیم سند رسمی اجاره
  • 27.1. الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه و تجارت
2. دعاوی نیازمند اثبات حق

این دعاوی که مستلزم اثبات یک حق از طرف خواهان است عبارتند از : اثبات مالکیت ملک ، اثبات حق انتفاع ، اثبات حق ارتفاق

برای پیگیری دعاوی ملکی خود همواره بررسی های دقیق انجام دهید.

4. دعاوی که خواهان ، تایید آن را از دادگاه می خواهد

در این مورد حداقل 22 نوع دعوا را می توان مطرح نمود. لیست این دعاوی در زیر مورد اشاره قرار گرفته است:

  • 1.4. تأیید بطلان معامله به جهت فضولی
  • 2.4.تأیید بطلان معامله به دلیل حجر
  • 3.4. تأیید بطلان معامله به دلیل نامشروع بودن جهت
  • 4.4. تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن

دعاوی ملکی

  • 5.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط
  • 6.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت شرط خیار
  • 7.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار عیب
  • 8.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت غبن فاحش
  • 9.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تبعیض صفقه
  • 10.4. تأیید فسخ قرارداد به جهت تدلیس
  • 11.4. تأیید فسخ معامله به قصد فرار از دین
  • 12.4. تأیید انفساخ قرارداد
  • 13.4. تأیید رجوع از هبه
  • 14.4. تائید اخذ به شفعه
  • 15.4. تائید فسخ قرارداد به جهت خیار تاخیر ثمن
  • 16.4. تائید فسخ قرارداد به جهت کسری یا مازاد مساحت
  • 17.4. تائید بطلان قرارداد
  • 18.4. تایید و اثبات وقوع بیع پیش فروش به دلیل فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
  • 19.4. تائید فسخ قرارداد پیش فروش به دلیل کسری مساحت
  • 20.4. تائید فسخ قرارداد پیش فروش به علت عدم پرداخت اقساط بها یا عوض قراردادی
  • 21.4. تایید و اثبات وقوع بیع
  • 22.4. تائید بطلان قرارداد اجاره به دلیل از بین رفتن عین و یا منافع ملک

5. دعاوی اعتراضی :

این نوع دعاوی مربوط به شخص ثالث(که نقشی در دعوا نداشته) اما منجر به ضرر و زیان به حقوق وی شده، می باشند. این دعاوی عبارتند از:  اعتراض ثالث نسبت به توقیف ملک ، اعتراض ثالث نسبت به حکم ، اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در خصوص افراز

6. دعاوی که خواهان، درخواست ابطال سند و رای داور را دارد:

این دعاوی عبارت خواهند بود از: ابطال سند رهنی ، ابطال سند رسمی انتقال و ابطال رأی داوری

7. دعاوی مربوط به تخلیه ملک

دعاوی مرتبط با تخلیه ملک عبارتند از: تخلیه به جهت انتقال به غیر ، تخلیه به جهت تعدی و تفریط ، خلیه به جهت تغییر شغل ، تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها ، تخلیه به جهت تخریب و نوسازی ، تخلیه به جهت نیاز شخصی ، تخلیه به جهت نیاز به سکونت ، خلع ید ، تخلیه ید

8. سایر دعاوی حقوقی

عبارتند از: قلع و قمع بنای غیر مجاز ، افراز ملک توسط دادگاه ، دستور فروش ملک مشاع ، توقیف عملیات اجرایی ثبت و ابطال اجراییه ثبت ، استرداد ثمن معامله ، تجویز انتقال منافع ، تعدیل اجاره بها .

دعاوی ملکی کیفری

دعاوی کیفری در امور ملکی نسبت به دعاوی حقوقی بسیار کم تعداد هستند. بنابراین می توان دریافت گه بیشتر دعاوی از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی قابل پیگیری هستند. برخی دعوای ملکی کیفری را می توان در موارد زیر مظرح نمود:

فروش مال غیر برای اموال غیر منقول، ، جعل و استفاده از سند مجعول، کلاهبرداری در خرید و فروش املاک، تخریب املاک غیر و ….

دعاوی ملکی یا وکیل دیوان عدالت اداری علیه سازمان ها و نهادهای دولتی

علاوه بر دعاوی مورد نظر، برخی دعاوی ملکی به طرفیت یا علیه سازمان های دولتی مطرح می شوند. برای حل پرونده های مورد نظر، باید وکیل دیوان عدالت اداری در این مورد اقدام نماید. مراجعه به دیوان عدالت اداری در این موارد اجتناب ناپذیر است.

اگر می خواهید در مورد این دعاوی بیشتر بدانید می توانید مقاله های: کمیسیون ماده 5 ، کمیسیون ماده 7 ، کمیسیون ماده 77 و کمیسیون ماده 100 شهرداری ، کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی ، مواد 147 و 148 ثبت و …. را مطالعه نمایید.

وکیل املاک در این دعاوی وکیلی است که باید ضمن تسلط بر قوانین و مقررات این بخش، بتواند از حقوقی موکلین خود دفاع نماید. از این رو مؤسساتی که با چند وکیل با تجربه کار می کنند می توانند هر نوع دعاوی را بر اساس تجربه و تبحر وکلای خود به خوبی مدیریت و پیگیری نمایند.

گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری

وکیل املاک در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری می تواند با بر عهده گرفتن وکالت پرونده های ملکی (از هر نوع)، شما را در تعیین سرنوشت پرونده تان یاری نماید.

با ما در ارتباط باشید.

فهرست
Call Now Button